Skip to main content

De honger naar digitalisering en vernieuwing lijkt niet te stillen. Dat geldt ook voor ons: guilty as charged. Maar hoe wonderlijk werkt het menselijk brein, dat er tegelijkertijd het tegenoverstelde geldt, want er is ook een hunkering naar vervlogen tijden. Dat kan soms naar ‘de warmte van vroeger’ zijn, maar het is vaker een tastbare herinnering aan een gebeurtenis waar je nog een heldere belevenis bij hebt. En juist dat blijkt, want we zien een hernieuwde opmars van het fysieke personeelsblad als krachtig communicatiemiddel.

Bedrijven en organisaties zoeken júist in tijden van digitalisering en thuiswerken naar alternatieve manieren voor extra binding, betrokkenheid en ‘company pride’. En hoe bijzonder is het dat een fysiek personeelsblad daarvoor het juiste middel blijkt te zijn.

Het personeelsblad
In een personeelsblad is ruimte voor een grapje. Een geintje. Iets met humor. Een dikke lach. En soms een traan. Het is een ultiem verlengstuk om je collega’s beter te leren kennen. En vaak gaat het verder dan ‘human interest’, je proeft ook de bedrijfscultuur en leert een organisatie beter kennen.

Tot voor kort maakten we voor een afdeling van het Ministerie van Justitie en Veiligheid elke maand een nieuwe editie. Die frequentie past natuurlijk niet bij elke onderneming en dat hoeft ook niet. Een verschijnfrequentie van eens per drie of vier maanden is het meest gangbaar en daarmee bereik je ook vaak je doelen.

Redactieraad
We maken inmiddels voor best veel bedrijven hun personeelsblad. Dat begint met een bladformule en de grafische vormgeving, daarnaast regelen we drukwerk en verspreiding. Er wordt een redactieteam uit verschillende afdelingen in het leven geroepen. Tegenwoordig zorgen we ook vaak voor de content: ook daaraan zien we een nieuwe trend. Het is steeds vaker ‘voor medewerkers’ in plaats van ‘voor en door’. En dat geeft helemaal niet. Wij kunnen dat immers prima voor jou doen! En als wij de teksten schrijven dan zorgen we natuurlijk dat de tone of voice informeel blijft en dat er met regelmaat een vleugje humor bij komt. En nog steeds doen we het samen, want de input komt uiteraard wel van de werkvloer.

Eén bedrijfscultuur
Onlangs hebben we voor een grote organisatie uit het midden van het land hun nieuwe personeelsblad opgezet. Zij kozen vooral voor een personeelsblad als communicatiemiddel omdat de ruime meerderheid van de collega’s niet achter een computer werkt. Elke digitale vorm van communicatie zou dan grotendeels verloren zijn en niet iedereen bereiken. Daar komt bij dat het een organisatie is met meerdere vestigingen, verdeeld over het land. Vestigingen die voorheen soms een zelfstandige organisaties waren, maar zijn overgenomen. En dan is het nog lastiger om elkaar beter te leren kennen, een ‘familiegevoel’ te krijgen, samen te werken en te werken naar één bedrijfscultuur.

Personeelsblad-Together
Personeelsblad-BTE-groep-Bouwgenoot

Personeel werven
Het personeelsblad is ook een krachtig communicatiemiddel om het thuisfront van je medewerker ‘mee te nemen in het verhaal’ van je werkgever. Daarom is het een goed idee om het blad naar het thuisadres te verzenden. ‘Waar werkt papa’ of ‘wat voor soort projecten doe je dan’ en ‘wie zijn je collega’s’ zijn niet altijd even makkelijk uit te leggen. Een personeelsblad geeft toch een kleine inkijk. En dat kan soms leiden tot die neef, buurman of andere kennis die interesse heeft in een baan bij jouw organisatie. Lang leve het ambassadeurschap vanuit je medewerker: de recruitmentafdeling is er ook blij mee!

Trots
Tot slot geef je een heel duidelijk signaal af dat je als werkgever erg trots bent op je personeel en dat je het belangrijk vindt om te zorgen voor dat stukje extra onderlinge binding. En je krijgt de kans om in zo’n personeelsblad eens die medewerker écht in het zonnetje te zetten.

En juist daarom zetten wij het personeelsblad een keer in het zonnetje. En wie bang is voor hun groene doelstelling of footprint; met papier van duurzaam bosbeheer en een ondersteuning aan een ‘plant een boom’-principe, help je jouw CO2-voetafdruk tot een minimum te beperken.

Wil je zelf een personeelsblad?

Daar helpen wij je graag bij. Neem vrijblijvend contact met ons op.

Bel 053 460 9002 of mail naar [email protected].

Kiki

Projectmanager

Laurens

Directeur

We gebruiken cookies om uw ervaring met deze site te verbeteren.