Skip to main content

Bij Geen Blad voor de Mond zijn we trots op wat wij maken. En dat delen we graag. Voor 112 Netwerk spraken we met Paul Esveldt, Ralph de Wit en Maurice Winkel over een extra traumahelikopter voor Oost-Nederland. RTV Oost en NPO Radio 1 maakten naar aanleiding van dit artikel nieuwsitems over het onderwerp.

‘Patiënten komen nu niet altijd goed terecht’

‘Traumahelikopter opgeroepen’. Wie het nieuws volgt ziet dit vast wel eens voorbijkomen. Toch wordt zo’n vlucht regelmatig geannuleerd. Het voorval blijkt minder ernstig dan gedacht, de patiënt is al overleden óf een heli kan niet op tijd ter plaatse zijn. Dat laatste komt regelmatig voor in Twente, daarom pleit MST voor een extra helikopter.

Een verkeersongeval, een val van een ladder of een trap van een paard. Zomaar wat situaties waarbij verwondingen van een patiënt zo ernstig kunnen zijn dat traumazorg nodig is. Paul Esveldt, BHV’er en helidek-beheerder, weet dat er in 2021 in totaal 229 keer een traumahelikopter werd opgeroepen. In de helft van de gevallen landt er daadwerkelijk een heli bij Paul en zijn collega’s op het dek.

Te lang onderweg

Uiteraard kan een helikopter worden geannuleerd als deze niet meer nodig is, maar in Twente wordt een helikopter vaak niet gebruikt omdat deze te lang onderweg is. Paul: ‘De heli’s zijn gestationeerd in Amsterdam, Rotterdam, Nijmegen en Groningen. Binnen een half uur ter plaatse zijn in Twente wordt dan heel lastig.’

Witte vlek

Traumachirurg Ralph de Wit legt uit: ‘Twente is een zogeheten ‘witte vlek’. Helikopters zijn vaak niet snel genoeg ter plaatse.’ Dat heeft grote gevolgen voor de kwaliteit van de zorg. Stel je krijgt een ongeluk in bijvoorbeeld Markelo. De kans dat er snel een traumahelikopter aanwezig is, is klein. Om tijd te winnen wordt een patiënt dan met een ambulance naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis gebracht. En daar is lang niet altijd een traumacentrum waar de patiënt daadwerkelijk de juiste zorg krijgt. Gelukkig krijgt Oost-Nederland wel regelmatig hulp van de Duitse collega’s uit bijvoorbeeld Rheine. Ralph: ‘Alleen vliegt Rheine niet ‘s nachts, omdat ze daar niet voor zijn uitgerust. En natuurlijk zijn ze primair in hun eigen land actief.’

Echt onderbedeeld

Ralph: ‘Landelijk zijn er zeven inzetten per jaar op 100.000 inwoners. In onze regio zijn er maar 2,5 inzetten per 100.000 inwoners. We zijn écht meer onderbedeeld dan het lijkt.’ Al sinds 2006 is de situatie ongewijzigd. Nooit werd er initiatief genomen. Niet gek als je hoort dat het inzetten van een helikopter zo’n € 5 miljoen per jaar kost. Het MST trok samen met UMC Groningen, Radboud UMC en Isala Zwolle op om die vijfde helikopter voor Overijssel nu wel écht te verwezenlijken. Met succes lijkt. Inmiddels ligt er een plan bij het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. De standplaats moet in elk geval in Overijssel komen, zodat de hele regio goed wordt bediend.

Traumahelikopter-voor-Twente-essentieel
Op het helidek

Als een helikopter wel richting MST gaat, is de patiënt in elk geval in de goede handen. De piloot belt vijftien minuten voor landing met de helikopter­landingsofficier (HLO). Vervolgens staan vier dienst­doende BHV’ers klaar om de heli­kopter te ontvangen: een HLO’er, een hoofddienst BHV en twee brand­wachten. Zij zorgen ervoor dat de heli veilig kan landen. Maurice Winkel, afdelingsmanager binnen MST, staat regelmatig als BHV’er op het dek. ‘Wij verzorgen bijvoorbeeld ook de decontaminatie van een patiënt; we hebben in deze regio veel te maken met chemie en begeleiden de patiënt uit de helikopter en brengen hem of haar naar een traumakamer.’ Daar staan Ralph en zijn collega’s klaar om de noodzakelijke medische hulp te verlenen. Omdat zij al op de hoogte zijn gebracht over de
situatie staan de juiste mensen klaar.

Topzorg leveren

Het traumateam bij het MST staat in elk geval 24/7 klaar. En ook het team op het helidek is binnen een paar minuten­ paraat. Maurice: ‘We hebben een goed getraind BHV-team waar­mee we de patiënt kwalitatieve zorg leveren. Het team bestaat uit twintig BHV’ers die allemaal een groot ver­antwoordelijkheidsgevoel hebben. Dat is heel mooi om te zien.’ Ralph vult aan: ‘We hebben hier de drive om topzorg te leveren. Een zwaargewonde patiënt krijgt hier een maximale kans.’ Dat de heren passie hebben voor hun vak is duidelijk. Het kenmerkende geluid van zo’n helikopter, de adrenaline die erbij komt kijken en bekijks van publiek. Het maakt dat ze ook in hun vrije tijd altijd ‘even’ omhoogkijken
als ze een helikopter horen.

Helikopters uit alle windhoeken

Traumacentrum MST is het enige ziekenhuis in Twente dat een helikopterplatform heeft. Op het 24/7 geopende dek landen allerlei helikopters.
Paul Esveldt, helidek-beheerder, legt uit: ‘Van helikopters van de ANWB, de standaard gele helikopter die iedereen kent, tot ADAC-heli’s uit Duitsland, de Johanniter Luftrettung en de DRF Luftrettung.’ Ook helikopters van Binnenlandse Zaken en Defensie zijn al eens bij MST geland. Een spektakel dat altijd veel bekijks trekt.

Dit artikel stond in april in 112 Netwerk. Een magazine van Ambulance Oost, Acute Zorg Euregio en GHOR Twente. Ook een artikel van ons in jouw (online)magazine? Of weten wat de mogelijkheden zijn? Neem gerust contact met ons op. 

Foto’s: Marjo Baas

We gebruiken cookies om uw ervaring met deze site te verbeteren.