De lockdown. Dat betekent niet alleen dat je je collega’s amper ziet, maar ook dat je kansen bij klanten en prospects kleiner worden. Op bezoek gaan gaat niet, maar er is iets dat je wél kunt doen…
In tijden van lockdown worden we creatief. Face-to-face communicatie wordt vervangen door online webinars, WhatsApp-campagnes en uiteraard sociale media. Maar er is één ding dat misschien nog wel beter werkt en waar je misschien niet direct aan denkt: papier.
Verpakte boodschap
Heel even weg achter die laptop, pauze op de digitale snelweg. Wie een geadresseerde boodschap via de post stuurt, krijgt automatisch aandacht. En hoe mooier die boodschap eruitziet, hoe meer tijd jouw klant of prospect eraan besteedt.
Zo maken we bij Geen Blad voor de Mond momenteel een magazine voor het euregionale project ‘Leren zonder Grenzen’. De slotbijeenkomst gaat vanwege het coronavirus niet door. De verhalen die de deelnemende schoolorganisaties daar aan stakeholders willen vertellen, zijn nu verpakt in een fraai vormgegeven tweetalig magazine. Een bijeenkomst met een afsluitende borrel is gezellig; een fysiek aandenken is misschien nog wel veel mooier.
Van afscheidsreceptie tot koffietafelboek
Een ander voorbeeld. Het Graafschap College nam eerder dit jaar op een bijzondere manier afscheid van de vicevoorzitter van het college van bestuur, Sarien Shkolnik. In het relatiemagazine ‘WERKT!’ mocht Sarien eenmalig als gasthoofdredacteur optreden. Op die manier kon zij relaties toch nog iets meegeven. Een mooi alternatief voor een afscheidsreceptie.
Zorgorganisatie Aveleijn kwam tijdens de coronacrisis met een speciaal koffietafelboek. Daarin staan foto’s en verhalen van cliënten die tijdens de lockdown zijn gemaakt. Op die manier konden cliënten toch (figuurlijk dan) hun locatie verlaten. Een naslagwerk waar Aveleijn trots op kan zijn en waarmee ze laten zien hoe zij met positiviteit door een hele lastige periode zijn gekomen.
Genoeg mogelijkheden
Zo zijn er natuurlijk meer mogelijkheden. Staat in 2021 een jubileum op de planning? Wellicht kun je een mooi naslagwerk voor je klanten en prospects maken in de vorm van een boek of magazine. Eindmusicals voor groep 8 die niet door dreigen te gaan? Wat dacht je van een stripboek waarin leerlingen toch een glansrol krijgen? Workshops die je als bedrijf niet meer kunt geven? Verpak ze in een magazine! Een QR-code kan eventueel nog helpen als je toch nog een beetje digitaal wilt gaan.
Juist met een ‘niet vluchtig’ medium maak je écht contact. Je vangt het gemis van face-to-face contact op met iets fysieks. Jouw magazine of boek wordt gelezen en krijgt een prominente plek op de keukentafel. Je kunt zelf wel nagaan dat je dan meer aandacht krijgt dan wanneer iemand vluchtig langs jouw facebookbericht scrolt.
Gepersonaliseerd drukwerk
Geen Blad voor de Mond is gespecialiseerd in gepersonaliseerd drukwerk. Een eigen magazine met de naam van je relatie op de cover, daarmee maak je écht indruk. Maar uiteindelijk gaat het altijd om de inhoud, en juist daar denken wij als contentmarketingbureau graag over mee.
Heb jij ideeën? Laat het ons weten. Want juist in deze tijd is het extra leuk om post te krijgen, toch?