Skip to main content
WinkelwagenClose Cart

Bij Geen Blad voor de Mond zijn we trots op wat wij maken. En dat delen we graag. Voor het CVBi-magazine spraken we met Katja Schuurman. Nieuwsgierig naar het verhaal? Je leest het hieronder in het artikel van de maand. 

Katja Schuurman zorgt voor impact met Return to Sender

Op vrijdagmiddag, vlak voor het begin van het weekend, treffen we Katja Schuurman thuis aan. Ze rondt net een fotoshoot af en heeft er een lange werkweek op zitten, maar bruist nog van de energie. We spreken haar over haar ondernemerschap.

Op haar negentiende wordt ze vanaf dag één na haar debuut in Goede Tijden Slechte Tijden overal herkend. Ze moet zich inmiddels al meer dan de helft van haar leven schikken in de rol van bekende Nederlander. “Vanaf de middelbare school wilde ik altijd al iets doen voor anderen. Ik was zelfs begonnen met een opleiding politicologie en als Goede Tijden niet voorbij was gekomen, was ik denk ik iets in ontwikkelingswerk gaan doen.”

Return to Sender

Vol overgave vertelt ze dat de ambitie voor ontwikkelingswerk toch is uitgekomen, ondanks het verloop van haar carrière als actrice, presentatrice, schrijfster en zelfs even als zangeres. In 2006 richt ze stichting Return to Sender op, samen met oud-collega Tessa Vos en ondernemer Maarten van Huijstee. Anno 2022 is Katja nog steeds de drijvende kracht achter deze social enterprise. “Return to Sender is een duurzaam merk”, verklaart ze. “We verkopen handgemaakte producten uit de armste regio’s van de wereld. Producten die worden gemaakt door vrouwen die weinig toekomstperspectief hadden en op deze manier ondersteuning krijgen in hun zelfredzaamheid.”

Eerlijk loon

Return to Sender biedt wereldwijd aan zo’n 2500 vrouwen een baan. De vrouwen krijgen voor hun werk een eerlijk loon. Maar Return to Sender gaat nog een stap verder. “Volgens het principe ‘true price’ van Michel Scholte, de ‘minister van de nieuwe economie’, kunnen we een steeds groter deel van de vrouwen een ‘leefbaar loon’ betalen. Dat is een bedrag boven op het eerlijke loon, zodat ze ook geld overhouden voor toekomstplannen. Voor veel van de vrouwen in deze landen is sparen een nieuw fenomeen. Ook daar helpen we hen mee, door uit te leggen op welke manier ze dit het beste kunnen doen. Zo ondersteunen we niet alleen deze vrouwen maar ook hun gezinnen en creëren we samen met hen een nog grotere, positieve impact om de wereld mooier te maken.”

BNN op Reis

Het idee achter Return to Sender is dat elk mens talent heeft, maar dat niet iedereen de kans krijgt dat talent te ontplooien. En daar wil de stichting voor zorgen, vanuit de ambitie om eerlijke en duurzame mogelijkheden te creëren voor vrouwen die daardoor zelfredzaam worden en hun familie kunnen onderhouden. “Voor BNN reisde ik veel, vooral naar plekken waar de allerarmsten leven. Mijn hart brak in Mexico, waar de ‘garbage people’ hun hele leven alleen maar op een vuilnisbelt leven. Zo ver je kon kijken, tot aan de horizon, zag je alleen maar afval. Bij thuiskomst dacht ik telkens ‘daar wil ik iets aan doen’, maar met de drukte van mijn carrière en het leven van alledag kwam dat er steeds niet van. Toen ik een reis naar India maakte en weer met dat gevoel in het vliegtuig naar huis zat, besloot ik de daad bij het woord te voegen.”

Onbezoldigd

Een bezoek aan productielanden staat niet vaak op de agenda van Katja. Vliegen kost geld, geld dat ze liever besteedt aan de stichting. Zelf heeft ze nog nooit een cent ontvangen; haar toewijding en inzet zijn volledig onbezoldigd. Met maar vijf mensen in dienst heeft de stichting sowieso zeer beperkte overheadkosten. Zo kan er een maximaal resultaat worden behaald, dat terugvloeit naar de makers van de producten: return to sender.

Duurzaam ondernemerschap

Naast haar carrière voor de camera en het werk voor de social enterprise, is Katja met nog veel meer initiatieven bezig. Onlangs is de film ‘Casa Coco’ in de bioscoop verschenen waarin ze schittert en begin volgend jaar verschijnt op Netflix ‘Oei ik groei’ met Katja in een van de hoofdrollen. Daarnaast is ze samen met haar zus Birgit betrokken bij de ontwikkeling van een groot platform, waar ze verder nog niet te veel over kan uitweiden. En ze wil als programmamaker aan de weg timmeren. Achter de camera dus. Met Floris van Bommel ontwerpt ze al enige tijd een eigen collectie damesschoenen en tassen. “Vind ik superleuk om te doen.” Ook staat ze op Instagram als influencer te boek. En de opsomming is allesbehalve compleet. Hoe houdt ze het vol? “Mijn ADHD helpt wel hoor”, vertelt ze lachend.

Familiebedrijf en verzekeringen

Ze onderneemt dus al samen met haar zus. Maar zou ze ook echt een familiebedrijf kunnen opzetten? “Mijn vader is een hele tijd voorzitter van het bestuur van Return to Sender geweest, dus in die zin heb ik daar al een beetje van geproefd. En in het begin van mijn carrière heeft mijn vader me ook zo’n beetje voor alles wat kon verzekerd. Alle risico’s werden afgedekt. De wereld was ineens zo groot, dit was zijn manier van zorgen voor bescherming. Er is alleen ook een fase geweest dat er geen verzekeraar was die me nog een autoverzekering wilde aanbieden. Ik had net iets te vaak een dingetje”, zegt ze met een ondeugende lach. “Maar inmiddels ben ik al heel wat jaren schadevrij en heb ik daar geen last meer van”, vervolgt ze trots.

Levensmotto

Eigenlijk heeft Katja altijd ‘goede tijden’ door de manier waarop ze in het leven staat. Het beroemde citaat van Albert Schweitzer ‘Happiness is nothing more than good health and a bad memory’ lijkt op maat gemaakt te zijn voor haar. “Dat is exact hoe ik in het leven sta. En dat is héérlijk, kan ik je vertellen. Ik ken genoeg mensen die zich van alles aantrekken en die blijven stilstaan bij wat ze in het verleden hebben meegemaakt, maar ik leef dolgraag in het nu. Aan reputatiemanagement doe ik bijvoorbeeld niet. Dat vind ik zo’n onzin en het werkt toch niet.” Om vervolgens al schaterend van het lachen af te sluiten: “En als ik er wel aan deed, dan was ik er heel erg slecht in!”

Veel afzetkanalen

Return to Sender werkt met veel partners. In het begin werd een grote slag geslagen met HEMA, maar die samenwerking is gestopt. Ondertussen zijn er circa 150 retailers in Nederland, België, Oostenrijk, Luxemburg en Duitsland die de producten van Return to Sender verkopen. Dit is mogelijk dankzij sterke partnerships met bedrijven zoals AirFrance, Unilever, Jumbo, Happinez, diverse WAAR-winkels, Postcode Loterij, VriendenLoterij en bijvoorbeeld conceptstore Up To Do Good op Schiphol. Katja: “Dus mocht je als bedrijf nog nadenken over een origineel en maatschappelijk verantwoord relatiegeschenk voor 2023, kijk dan eens op returntosender.nl.”

We gebruiken cookies om jouw ervaring met deze site te verbeteren.