Gepersonaliseerde magazines over een veelheid aan thema’s, van nostalgisch tot actueel. Met DCMNT introduceert Geen Blad voor de Mond een uniek magazine-concept.
Het idee ontstond op het moment dat de Coronacrisis zich in volle hevigheid aandiende. “Klanten trokken hun opdrachten terug of stelden ze uit”, vertelt directeur Laurens Oude Elberink. “We zaten ineens met een lege planning. Voor ons een ongekende situatie.” Laurens realiseerde zich dat er iets moest gebeuren en bedacht een magazineconcept dat in de nieuwe werkelijkheid in een behoefte kon voorzien.
“Mensen kwamen ineens in thuisisolatie te zitten, verstoken van elk contact. Hoe leuk zou het zijn om dan post te ontvangen in de vorm van een magazine met je eigen naam erop en ook nog eens met een voorwoord met foto van de afzender?”
Samen met freelancers
Het concept kreeg de naam DCMNT, uitgesproken op z’n Engels. Het moest een serie worden van documentaires, maar dan op papier. Magazines over allerhande thema’s, door liefhebbers met passie geschreven en in beeld gebracht. Daarmee dacht Geen Blad voor de Mond verder dan het eigen bedrijfsbelang. Laurens: “Natuurlijk wilde ik met DCMNT een nieuw omzetkanaal neerzetten. Maar we werken bij Geen blad voor de Mond ook veel samen met freelancers. Ik merkte om mij heen dat bijvoorbeeld veel fotografen en tekstschrijvers zich toch wat zorgen begonnen te maken. Met DCMNT wilde ik ook hen een mogelijkheid bieden om iets nieuws neer te zetten.”
Gepersonaliseerd
Geen Blad voor de Mond geldt al jaren als specialist in het realiseren van gepersonaliseerde media. Art director Niels klein Avink: “We hebben al meerdere succesvolle gepersonaliseerde concepten ontwikkeld, zowel business-to-business als bijvoorbeeld in de zorgsector. Met DCMNT richten we ons direct op de consument. Voor ons niet helemaal een onbekende markt, maar wel één waar normaliter onze focus niet op ligt.” Laurens: “Dat zorgde voor een extra uitdaging, ook voor ons team. Daar is het idee trouwens fantastisch opgepakt. Ik ben supertrots hoe we onder lastige thuiswerk-omstandigheden het concept zo goed en zo snel hebben helpen ontwikkelen.” Wat DCMNT zo bijzonder maakt, is dat je jouw exemplaar kunt personaliseren. De naam van de ontvanger komt op de voorpagina en het is mogelijk een zelfgeschreven voorwoord te plaatsen, inclusief een eigen foto.
Twente ontwaakt
Met ‘Twente ontwaakt’ verscheen begin mei het eerste DCMNT. “Een ‘natuurwandeling op papier’ met foto’s van Vincent Croce en teksten van Martin ter Denge”, stelt Niels. “Het blad werd meteen heel goed ontvangen. We komen snel met nieuwe thema’s, waarbij we het zoeken in de variatie. Zo lanceren we een DCMNT over ‘Porsche’ en komt er een week later een dcmnt-aire uit over ‘Wet plate fotografie’. Aan elk DCMNT koppelen we een goed doel. Daaraan doneren we een euro van elk verkocht exemplaar.”
Luxe magazine
Een DCMNT kost € 16,95 exclusief verzendkosten. Daarvoor krijgt de lezer een luxe uitgevoerd magazine van 40 pagina’s, genummerd en op naam gesteld. Het persoonlijke voorwoord is optioneel: Voor wie dat niet wil, staat vervangende content klaar. Lees meer en bestel jouw DCMNT op www.dcmnt.nl.