Je kent het vast wel: zo’n voetbalwedstrijd op tv waar je niet zoveel van verwacht. Maar ach, je zapt ook niet zomaar weg. En dan… nog geen 5 minuten onderweg. Bam, 1-0. Twee minuten later? Goal! 1-1. Toch maar blijven kijken…
Het klinkt misschien gek wat we je nu vertellen, maar ook je jaarverslag kun je zien als zo’n wedstrijd. Want ook dan kun je tot de laatste minuut op het puntje van de stoel zitten. Je moet de ‘kijker’ alleen wel weten te boeien. Geen probleem, want een jaarverslag is een prima marketingmiddel.
Het moment dat je jaarverslag op de mat valt of in de mailbox verschijnt. Dat is het fluitsignaal. Start de wedstrijd maar! Een wedstrijd die je vol vertrouwen ingaat. Je zet meteen de aanval in met de hoogtepunten van vorig jaar. Maar je weet je relaties pas echt te verrassen met infographics, mooie verhalen van je medewerkers en interviews met klanten. Je staat al 1-0 voor.
Na zo’n eerste treffer denk je misschien dat je de aandacht snel verliest. 1-1. Maar je gaat vol in de aanval. Je kunt namelijk ook iets vertellen over jouw marktpositie. Sta je in de verdediging of loop je juist voorop? Natuurlijk gaat het bij een jaarverslag, net als in de wedstrijd, om het resultaat. De jaarrekening in dit geval. Maar juist het aankleden van die jaarrekening kan het verschil maken. Kansen creëren, daar gaat het om.
Die kans heb je zeker als je verhalen over de toekomst deelt. Wat mogen je supporters van jou verwachten? Wat zijn de risico’s de komende jaren en waar ga je juist op scoren? Ja, 2-1! En dan hebben we nog niet eens genoemd dat een sterk jaarverslag ook nog kan helpen bij recruitment. Met extra mensen maak je je kansen immers nog groter.
Kortom, zorg voor een sterke basis. Durf het duel aan te gaan. Juist in het jaarverslag. En voor je het weet is daar het eindsignaal. De laatste (digitale) bladzijde van jouw verslag. Drie punten binnen en tot het eind boeiend.
Ps. Spelers nodig voor die sterke basis? Denk eens aan onze vormgevers, tekstschrijvers en projectmanagers.
Samen vrijblijvend van gedachten wisselen over jullie jaarverslag?
We denken graag mee over jullie plannen. Hopelijk worden jullie net zo enthousiast als wij. Neem contact met ons op: