Grote kans dat je ervan gehoord hebt: de chatbot van Open AI. Een immense ontwikkeling die grote gevolgen heeft voor vele beroepsgroepen. Maar is het een bedreiging voor ons vak? Of biedt het juist mogelijkheden?
Artificial intelligence is natuurlijk niet nieuw. Maar dat de techniek zo openbaar en bruikbaar is, dat is wel écht een ontwikkeling. Open AI (opgericht door onder andere Elon Musk, Sam Altman en Peter Thiel) lanceerde in december 2022 een demo van ChatGPT. Een programma voor al jouw vragen. En het werkt, bijzonder goed zelfs. Een code debuggen, geen probleem. Een sollicitatiebrief tikken? Binnen 1 minuut verschijnt het op je scherm. Er zijn zelfs al scholieren die ChatGPT hun huiswerk laten doen.
Opdracht na opdracht
ChatGPT is een uitkomst. Sterker nog, ik zou deze blog kunnen laten schrijven door Open AI. En hoogstwaarschijnlijk zul je het niet eens direct merken. Je kunt namelijk zelf kiezen hoe lang een tekst moet worden en wat de schrijfstijl moet zijn. Niet tevreden? Typ een opdracht als ‘kan het ook een beetje leuker?’ en in een mum van tijd staat hetzelfde verhaal er in een net iets andere vorm. Met woorden als ‘supercool’ en tal van uitroeptekens. Leuker is het wel, maar of het ook beter is? Valt te betwijfelen.
De creativiteit van teksten
Of het betekent dat alle tekstschrijvers over een tijdje zonder werk zitten? Ik denk het niet. Want wij (de meeste tekstschrijvers) hebben nog altijd iets wat een chatprogramma niet heeft: creativiteit. Daar is het chatprogramma het zelf overigens ook mee eens. Wie de vraag ‘Maakt OpenAI mij als tekstschrijver werkloos?’ intikt, krijgt het volgende antwoord:
Het is niet waarschijnlijk dat kunstmatige intelligentie (AI) op korte termijn tekstschrijvers zal vervangen. Hoewel AI in staat is om teksten te schrijven die nauwelijks van menselijk geschreven tekst te onderscheiden zijn, is het nog steeds moeilijk voor AI om teksten te schrijven die creatief, origineel en authentiek zijn. Bovendien is het moeilijk voor AI om teksten te schrijven die aan specifieke eisen voldoen, zoals de eisen van een opdrachtgever of de eisen van een bepaald platform.
Ik kan weer slapen vannacht. Maar dat betekent niet dat tekstschrijvers stil kunnen zitten. Integendeel. Wat mij betreft omarmen we deze techniek. Dat is als tekstschrijver misschien even wennen, maar het levert winst op. Deskresearch? Dat gaat misschien wel tien keer zo snel. Video’s kijken en podcasts luisteren? Niet meer nodig. De nieuwe versie van de chatbot (4.0, waarschijnlijk later dit jaar toegankelijk) kan deze informatie al voor je genereren. Als je tenminste de goede opdracht weet in te voeren. Want dat is nog altijd menselijk denkwerk.
Klik jij?
Dat onze klanten ook zelf OpenAI kunnen gebruiken, beseffen we maar al te goed. Typ maar eens de opdracht ‘10 blogideeën voor een makelaar in’. Je zult zien dat je prima suggesties krijgt. Maar zijn dit ook de creatieve verhalen waar jij op zou klikken?
Ben jij meteen enthousiast bij: ‘Hoe kun je ervoor zorgen dat je huis klaar is voor de toekomst door te investeren in duurzaamheid?’ of klik je toch sneller op een kop als: ‘Een woning met energielabel F kopen? Echt wel!’
Verschil blijven maken
Juist hierin kunnen we als contentmarketingbureau het verschil blijven maken. Want jouw aandacht pakken, terwijl je verveeld door je facebookfeed scrollt, dat blijft mensenwerk! Jou verder laten lezen in een magazine, jou toch nog dat ene hoofdstuk van het boek intrekken of jou tot het eind boeien in deze blog, dat kan Open AI vooralsnog niet. Naast creativiteit, spelen zowel vormgeving als de juiste timing namelijk ook een belangrijke rol. Kortom, Geen Blad voor de Mond gaat artificial intelligence zeker inzetten, maar de creativiteit en finesse blijft van onze eigen mensen komen!
PS Nee, deze blog is niet geschreven door een chatbot, maar door Kim Jansen (tekstschrijver bij Geen Blad voor de Mond).