Een magazine dat al jaren bestaat, kan soms een frisse wind gebruiken. Bij ‘retooling’ geven we een bestaand blad een upgrade – zowel in look & feel (vormgeving en ontwerp) als in de inhoud (nieuwe rubrieken, redactionele insteek). Met al meer dan 1.000 verschillende magazines achter onze naam, komt de ervaring van Geen Blad voor de Mond dan goed van pas!
Een bestaand magazine heeft vaak z’n waarde, vanuit naamsbekendheid (titel) en/of omdat het een vertrouwd en beproefd communicatiemiddel is voor je doelgroep. Om dat zo te houden, is het belangrijk dat het magazine relevant, aantrekkelijk en passend bij de huidige tijd blijft. Eens per 5-8 jaar moet je daarom een vernieuwing overwegen, om een vertrouwd blad in z’n bestaansrecht te houden opdat het (weer) volop gelezen en gewaardeerd wordt.
Soms leidt een retooling ook tot een andere zienswijze en andere aanpak dan wat er voorheen werd gehanteerd. Allicht is dat even wennen, maar 9 van de 10 keer betekent het een positieve efficiencyslag en is het kostendrukkend. Benieuwd hoe dat zit? We leggen het graag uit onder het genot van een kop koffie, laat maar van je horen.
Een mooi voorbeeld van een retooling-traject dat we in 2025 verzorgd hebben, is het personeelsmagazine van Nefit Bosch. Daarin kreeg het magazine niet alleen een modern ontwerp, maar ook nieuwe rubrieken en content die naadloos aansluiten bij de beleving van de lezers. Naast de retooling, verzorgen we ook de realisatie van de edities.
Een ander voorbeeld van dit jaar is het magazine ‘Stromen’ van Waterschap Vechtstromen. Voor dat magazine hebben we een geheel nieuwe bladformule ontwikkeld, wat eigenlijk nog weer een stap verder gaat dan retooling. Ook dit magazine heeft een enorme kwaliteitsinjectie gekregen en floreert weer optimaal.
Kortom: retoolen is de slimme manier om een bestaand magazine toekomstbestendig te maken.